Doorgaan naar hoofdcontent

Unique not selling points






Unique selling Points zijn unieke eigenschappen van een product of dienst ( of mens ) die het onderscheidend moeten maken van andere producten of diensten uit dezelfde branche. Marketeers proberen het USP zo sterk mogelijk te profileren met als doel de consument te beïnvloeden zodat deze voor hun product of dienst kiest. Bij de meeste makke schapen werkt dit uitstekend, echter niet bij mij. Als men mij naar links probeert te bewegen ga ik naar rechts. Een zogenoemd Unique Selling Point is voor mij een reden het product of de dienst niet af te nemen. Voor mij is het een Unique not selling point, een UNSP. Zoals ik schreef is het USP, of in mijn geval UNSP toepasbaar op mens, product of dienst. Ik zal ter verduidelijking enkele voorbeelden met u doornemen.
  

Mens – Deel 1


Op een hete zomerochtend liep ik door de Hoogstraat in Rotterdam. Ik werd besprongen door een knul met een nogal beroerd kapsel. Zijn infantiele gedrag en kinderachtige kledij oogden hem waarschijnlijk jonger dan hij in werkelijkheid ik was. Enthousiast sprong hij in mijn comfortzone en nadat ik twee passen naar achter had gedaan ontwikkelde er zich een soort van gesprek.

 ‘Een hele goede morgen mijnheer op deze prachtige ochtend, hoe gaat het met u?’

 ‘Ik heb een dijk van een kater en ik prefereer momenteel een partij donkere wolken boven deze onaardse felle zon. In mijn geval kunnen we dus niet spreken van een hele goede morgen.’

‘Dan boft u dat u mijn pad kruist, want ik ga deze morgen omturnen tot een hele goede morgen voor u.’

 Ik fronste mijn wenkbrauwen en keek hem strak aan. Er viel me iets op aan zijn hoofd. Bij een normaal mens valt het haar als het ware vanaf de kruin aan weerszijden naar beneden. Het hoeft niet per se gespiegeld te vallen, maar meestal zit er wel een bepaalde symmetrie in. Zijn kapsel hing echter uit het lood. Het tweede wat me opviel was dat de kleur van zijn huid niet matchte met de kleur van zijn haar. Intuïtief voel je aan als iemand een toupet heeft. Dat was het geval bij deze knaap. Zijn toupet lag op zijn hoofd als een treurig bosje zeewier op een verlaten strand.
Bassie ( aangezien ik zijn naam niet wist noem ik hem gemakshalve zo vanwege zijn clowneske gedrag ) werd lichtjes nerveus omdat ik niks zei en naar zijn haarstukje staarde. Het kon zijn dat ik het door mijn kater allemaal niet meer zo helder zag, maar ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat zijn toupet lichtjes aan het drijven was. Pareltjes zweet gleden langs zijn slapen richting zijn bovenlip en bleven daar hangen. Ongemerkt probeerde hij zijn lippen te tuiten zodat de druppels een duwtje kregen en hun baan konden vervolgen. Ik bleef hem strak aankijken en zag zijn toupetje drijven op zijn hoofd. Het had hetzelfde effect als een pluisje watten op een biljartbal.

 ‘Ik heb een fantastische aanbieding voor u mijnheer.’

Hij toverde een folder tevoorschijn waarin surrealistische eigenschappen van een nieuwste smartphone werden getoond.

De laatste versie heeft immens veel geheugen, maakt fantastische foto’s en bezit een uitgekiende handgreep. Als u nu beslist krijgt u het apparaat voor achthonderd in plaats van achthonderdenvijftig euro.

Ik haalde mijn Samsung mobiel tevoorschijn die ik ruim negen jaar geleden voor vijftien euro had gekocht bij de inmiddels ter ziele gegane Kijkshop. Een telefoon met als enige moderniteit een sms-functie. Ik meldde hem dat ik inclusief mijn Nikkon Spiegelreflexcamera met een 18-55mm en 55-200mm lens nog steeds vierhonderd euro goedkoper uit was dan zijn aanbod.
 Van nature ben ik een aimabel mens en zeker niet gewelddadig. Ook ik heb echter mijn grens en deze begint waar mensen mij aanraken. Bassie maakt de catastrofale fout me in zijn enthousiasme bij mijn schouders te pakken en me zachtjes naar zich toe te trekken. In een flits zag ik het hoofd met de drijvende toupet en de getuite lippen op me afkomen. Ik haalde Bassie neer met een flitsende kopstoot en hij belandde op zijn billenpartij. Krijsend als een speenvarken stond hij op en rende de Hoogstraat af richting de Coolsingel. Ik heb Bassie niet meer gezien en heb het vermoeden dat zijn loopbaan als straatventer die ochtend pardoes is beeindigd.

Zijn fout in het hele proces was dat hij nutteloze USP’S probeerde te koppelen aan een product. In plaats van een leuk verkooppraatje te houden en daarvan een USP te maken werden zijn USP’S voor mij UNSP’S.  Al had hij er staan pronken met een uitdraai van Lenin’s ‘Wat te doen? ’, dan was ik hem waarschijnlijk nog straal voorbij gelopen vanwege zijn niet deugdelijke presentatie en het niet juist hanteren van de correcte USP’S.

Mens – Deel 2


Ik heb wel eens contact gehad met een recruiter, intercedent of weet ik veel hoe zo’n verborgen werkloze heet. Ik stond ingeschreven op hun website, een site waar de joie de vivre vanaf spetterde. Het was een vergaarbak van geweldige banen, interessante kansen en gelukkige gezichten. Het paradijs was er niks bij vergeleken. Aangezien ik ook wel eens onderdeel van zo’n setting wilde uitmaken, aanvaardde ik gretig zijn aanbod te komen sparren over een mogelijk zeer interessante, dynamische functie voor mij. Hij had het idee dat deze baan mij op het lijf geschreven was. Omdat ons enige contact ooit bestond uit een uitwisseling van een CV, was ik zeer nieuwsgierig geworden en vroeg me af wat onze Freud hier allemaal uit had gehaald.

De eerste ontmoeting met Freud was helaas een bittere pil. Er was weinig over van de jonge, frisse knaap wiens blik me zo veelbelovend aanstaarde op de website. Ik keek in de ogen van een gekwelde vent met een over zijn schouders meekijkende burn-out. In plaats van joie de vivre rook hij naar uitgedoofde sigaar. De vraag ‘hou jij van Oud-Hollandse spellen?’ lag op mijn lippen, aangezien er een gigantische kegel uit zijn mond kwam.
Hij begroette me met de onvermijdelijke stevige handdruk en keek me strak in de ogen. Levenslessen die hij ongetwijfeld had opgedaan bij de eerste de beste buurthuis cursus ‘hoe maak ik een daadkrachtige indruk?’ Ik had het nu al wel gezien.Toch besloot ik het spel nog even mee te spelen. Ik beantwoordde zijn ‘daadkracht ‘met een week handje en gleed met mijn tong langs mijn lippen.

De vraag ‘ wat breng jij mee? ‘ beantwoordde ik met ‘ een gezonde dosis sarcasme en een lage tolerantiegraad.
De inmiddels uitgeholde vraag ‘ wat breng jij mee? ‘ irriteert me mateloos. Wat ik mee bracht was uitgebreid op mijn CV te lezen. Freud had zijn huiswerk niet goed gedaan.
Ik zag zijn adamsappel op en neer gaan, een symptoom van het wegslikken van angst. De tijd was gekomen dat Freud daadwerkelijk ging raaskallen.

 Gezien de opbouw van jouw cv zijn wij van mening dat jij perfect binnen deze dynamische organisatie past. Jouw profiel geeft wat wij vragen. Het stempel mensen mens kleeft aan jou en daarom willen wij je voordragen voor deze functie bij bedrijf X.’

Aangezien hij in meervoud praatte keek ik om me heen om te zien welk wonderkind het kantoor was binnengetreden. Het was en bleef echter akelig stil.

Je praat over wij. Wie is er nog meer in deze besluitvorming gekend?’

 Ik spreek over wij als in een metafoor, de totale organisatie bedoelend.’

Freud lachte lichtjes hysterisch en ik kon me voorstellen dat dat metafoor verhaal niet uit zijn eigen brein ontsproten was en hij het ergens had opgepikt.

Als de ganse organisatie achter mijn kandidatuur staat, dan wil ik graag even een rondje in het bedrijf maken om dit te verifiëren.’

 Dat zal moeilijk worden’ piepte Freud en er verscheen een zenuwtrek om zijn mond.
 'Maak je geen zorgen. Vertrouw me, dit bedrijf en de functie gaan je heel gelukkig maken. ‘

Mijn geluksmomenten bestaan uit een Meesterwerk van Tolstoj onder het genot van een Smoked Porter van tien procenten met op de achtergrond de sacrale klanken van Albinono’s ‘Adagio in G minor. ‘ Wat ga jij, het bedrijf en de functie brengen om dit zalige geluksmoment te benaderen, laat staan te overtreffen?! ‘ zei ik met verheffende stem.

 Alsjeblieft, vertrouw op me, ‘ hijgte Freud. ‘Ik ben een man die denkt in kansen.

Dan kunnen we elkaar de hand schudden. Ik denk namelijk ook in kansen. De kans dat ik jouw oorlelletjes aan je reet spijker als je me geen rondleiding geeft is 103 procent.  

 Freud’s adamsappel ging als een stuiterbal tekeer en ik zag dat hij het breekpunt naderde.
Ik………………………pppppfffffffffffffffffffffffttttttttttttt. ‘
Als een langzaam leeglopende opblaaspop zeeg Freud ineen, happend naar adem als een vette brasem op het droge. Hij was flauwgevallen.
Ik beschouwde dit moment als einde gesprek en toog naar de lift om me weer naar het land der levenden te begeven..

De baan an sich was geeneens zo slecht nog niet. In plaats van deze op de markt te zetten met behulp van realistische USP’S wist Freud dit door zijn belachelijke gedrag voor mij om te buigen tot een UNSP. Al had hij staan zwaaien met een verhandeling van Stalin’s Moskouse Processen, dan had me dat nog niet over de streep getrokken. Waar het gros van de mensen de onzin die Freud verkondigde in USP’S gretig zou absorberen stootte het mij af en werden het UNSP’S.


Product



Zout & Water

Tijdens marketinglessen doolt regelmatig het woord propositie rond. Dit nogal gewichtig klinkende woord is niets meer dan de manier waarop een product of een dienst in de markt wordt gezet. Dit gebeurt middels het accentueren van de sterke punten van het product of de dienst. Die sterke punten zijn de inmiddels bekende Unique Selling Points.

Homogene producten zijn producten die weinig tot niets van elkaar verschillen en in de ogen van veel mensen dezelfde producten zijn. Het hierboven genoemde zout en water zijn hier twee voorbeelden van. Welk water je ook drinkt, het is één pot nat en zout blijft zout, waar het ook vandaan komt. Desondanks hebben handige marketeers een scala aan USP’S losgelaten op deze twee producten. Dit heeft uiteraard nul effect op mij gesorteerd, stabiel als ik ben. Het murw geslagen klapvee is echter massaal door de knietjes gegaan voor de grootst mogelijke onzin. Er worden woekerprijzen betaald voor producten die de natuur gratis verstrekt.
In een liter zeewater zit ongeveer vierendertig gram zout. Ik ga u niet voorrekenen hoeveel liter zeewater en dus zout de aarde bevat. U kunt van mij aannemen dat het erg veel is. Genoeg om alle zoogdieren op aarde een permanente hoge bloeddruk te bezorgen. Gezien de wet van de grote getallen kunnen we de conclusie trekken dat de kostprijs voor zout zo goed als tegen het nulpunt aan zou moeten schurken en de verkoopprijs nihil zou moeten zijn. Echter niks van dit.
Om het product toch enigszins aantrekkelijk op de markt te kunnen lozen is er een berg aan USP’S toegevoegd met als doel de prijs zo hoog mogelijk op te drijven en de mens er zoveel mogelijk van te laten eten. De USP’S hebben allemaal betrekking op het gezonde effect van zout. Dit contrasteert echter met de werkelijkheid, want algemeen bekend is dat teveel zout slecht voor de gezondheid is.
Enkele voorbeelden van USP’S voor zout die me spontaan invallen zijn :


·         Bestrijdingsmiddel van stoornissen in de klierfuncties.

·         Het onttrekken van vocht aan weefsels.

·         Middel ter behandeling van keelpijn of tandvleesontstekingen.

·         Bestrijding bij ontsteking van het neusslijmvlies.

·         Neusspoelmiddel bij Yoga.

·         Conserveringsmiddel.

·         Fungerend als zoutbad bij aandoeningen als acne, infecties van de huid, insectenbeten, vaatziekten,artritis en reuma.

·         Stimulering bloedsomloop.

·         Hydratering van de huid.

·         Verlichting gewrichtsproblemen.

·         Regeneratievermogen.

·         Exfoliëren van de huid.

·         Gunstige invloed op spier – en zenuwstelsel.

·         Genezen van psoriasis.

·         Genezen van struma.

Dit is slechts een klein gedeelte van een schier oneindige lijst. Verstandig als u bent zult u begrijpen dat de USP’S van zout volkomen uit de lucht gegrepen zijn. Toch slikt het volgzame volk de onzin die er bij ze ingedramd wordt. Als er ook nog een etiketje op wordt geplakt als Himalaya zout of Dode Zeezout dan zijn ze helemaal niet meer te houden.
Uiteraard zijn de USP’S aan mij niet besteed. Mijn jaarlijkse bezoekje aan de zee eindig ik met het vullen van drie twee  liter flessen zeewater. Ik distilleer het water thuis en scheid 6 x 34 gram zout = 204 gram zout van het water. Het zout voor het komende jaar is dan weer voor niks binnen.

Ik kan meteen een bruggetje naar water maken. Ook nu zijn de USP’S niet van de lucht. Een USP als het op peil houden van de waterhuishouding of het schoonspoelen van de nieren is nog wel te billijken. Echter het hydrateren en soepel maken van de huid gaat mij echt iets te ver. U kent ze wel de dwazen op kantoor die de hele dag een flesje verre van goedkoop water aan hun mond zetten terwijl het spul gratis en voor niks op het toilet te verkrijgen is. Ze hopen hiermee het eeuwige leven te omarmen en tevens hun huid te hydrateren tot een glanzende bronzen massa. Een huid die er vaak door ouderdom en zonnebank uitziet als een uitgedroogde zeem of lederen zadeltas. Het rectaal inspuiten van The Niagara Falls zou daar nog geen verandering in aan brengen. Mensen die een glas water al na een uur al weggooien omdat het te oud zou zijn, slikken moeiteloos reclamepraatjes over water dat na miljoenen jaren in de grond te hebben gezeten nu in hun fles zit. Het water zit vol met futuristische mineralen en schijnt zalvende werkingen te hebben op het zenuwstelsel. Je gaat haast respect krijgen voor de marketeers die het toch maar bewerkstelligen dat het klootjesvolk en masse dure flesjes water koopt.
Hoe anders ben ik. Ik haal mijn water uiteraard gewoon gratis uit de kraan.

DIENST


Een dienst is herkenbaar aan het feit dat er gehandeld wordt in niet – fysieke goederen. Meestal gaat de handel wel gepaard met goederen en producten maar dit dan zijn bijzaken van de dienst. Een simpel voorbeeld is een bezoekje aan de kapper. U koopt niet de gel die in uw haar wordt gesmeerd, maar de handeling dat uw haar wordt geknipt. Het haar knippen is de dienst die u koopt. U zult begrijpen dat er vaak veel overlapping plaats zal vinden. Heeft u last van uitgedroogd olifantenhaar, dan is de kans groot dat u na de knipbeurt ( de dienst ) een pot gel bij de kapper koopt. Het kopen van de gel is dan een andere economische grootheid als de lik gel die de kapper en passant zachtjes in uw haar masseert. Raakt u opgewonden van de massage van de kapper en biedt deze de mogelijkheid aan om bij hem de gespannen boog te laten ontspannen, dan spreken we weer van een dienst. Tevens spreken we dan ook van een stuk branchevervaging, maar dit doet nu even niet ter zake.

Ik heb wel eens gebruik gemaakt van een dienst uit een voor mij volkomen onbekende branche. Zes weken zonder regen en veel zon hadden me enigszins geprikkeld en lichtjes hoog sensitief gemaakt. Het was zaak mezelf weer in de goede richting te krijgen. Ik las een folder over een bijeenkomst van een discipline waarbij globaal een kruisbestuiving plaats zou vinden tussen Yoga en Boeddhisme met als doel het hoogste niveau van Zen te bereiken. Ik zette wat vraagtekens bij de USP’S, maar probeerde onbevooroordeeld de materie tot me te nemen.
Ik las het hele arsenaal aan USP’S en eerlijk gezegd zei het me allemaal niet zoveel. Ach als het zoden aan de dijk zou zetten, wie was ik dan om dit te  betwijfelen?

·         De Soetra van de Bewuste Ademhaling

·         Satthipatana Soetra

·         De Egyptische Zonnegroet

·         Zazen

·         Zazenkai

·         Kinhin

·         Sesshin

·         Advaita Vedanta

·         Tat Tvam Asi

·         Tamas

·         Paradigma

·         Logisch- discursief

·         Interbeing

·         Egalistisch

·         Chakra

·         Ashisabaki

Ik moest toegeven dat het wel even andere koek was dan de wereld waar ik me normaal gesproken in begeef. Het leek me echter wel een uitdaging waard.
Ik begaf me op uur U naar een zaaltje in een verre van inspirerende buitenwijk. Ik werd ontvangen door een ‘vrouw’ met bergschoenen, afritsbroek, wollen trui en kraaltjes in haar paarse haar. Ze was redelijk aan de grote kant en het leek wel alsof er twee mensen in één lichaam waren gepropt. ‘Hoe is het mogelijk ‘dacht ik nog dat iemand die zo bezig is met het geestelijke welzijn er lichamelijk zo beroerd uit ziet. Ze was van het type dat achter iedere gril aanloopt. Gemakshalve zal ik haar dan ook Gril noemen.  Nu hadden bij mij eigenlijk al alle alarmbellen af moeten gaan en had ik er verstandig aan gedaan rechtsomkeer te maken. Ik ging echter naar binnen.

Alvorens de sessie begon was er de  mogelijkheid tot het consumeren van een versnapering. Ik ging op zoek naar een stevige Trappist maar vond echter vlierbloesemthee en koekjes van een voor mij onbestemde graansoort op mijn pad. Ik keek om me heen op zoek naar mijn sessiegenoten en besloot om geen contact te maken. Als amateur-psycholoog had ik de analyse snel gemaakt. Labiel en onevenwichtig was het etiket dat ik op de stumperds kon plakken.
Het ging bij het begin meteen al fout. We moesten in een kringetje in de kleermakerszit gaan zitten en een partner uitzoeken waarmee je een oefening moest doen. De oefening bestond uit het elkaar vastpakken en de negatieve energie uit elkaars lichaam duwen. Een lachstuip lag bij me op de loer. Vooralsnog kon ik me gelukkig inhouden. Ik had echter al wel een probleem dus stak ik mijn vinger op om de aandacht van Gril te trekken.

Zegt u het maar. Wat is uw naam, heeft u al een alternatieve naam?’

Om niet meteen een flater te slaan noemde ik de naam van een van mijn favoriete currygerechten.

‘Saag Paneer mevrouw.’

 ‘Wat kan ik voor u doen Saag Paneer ? ‘

‘Ik heb wat moeite met deze oefening mevrouw. ‘

 ‘In welke hoedanigheid Saag Paneer?’

‘Ik raak geen mensen aan. Heeft u geen opblaaspop of zoiets waarop ik kan oefenen?’

Gril kreeg blosjes op haar wangen, vermoedelijk veroorzaakt door een ietwat stijgende bloeddruk. Ondanks alle mooie verhalen en USP’S zag ze er zelf niet al te Zen uit.

Dit is niet de bedoeling. U moet samen met uw partner aan de slag om de negativiteit uit te drijven.’

 ‘Ik ben alleen in staat het hoogste punt van Zen te bereiken als ik niet word aangeraakt.’

Schoorvoetend ging Gril akkoord en kon ik aan de slag met mijn fictieve partner.
Het nadeel van een fictieve partner is dat er letterlijk geen weerstand is. Ik zag mijn sessiegenoten duwend, zuchtend en zwetend aan de slag. Uiteraard wilde ik niet achterblijven en enthousiast duwde ik in het luchtledige om me heen. Vanwege het ontbreken van weerstand rolde ik voorover en belandde met mijn volle gewicht op het scheenbeen van een sessiegenoot. Hij zag er al niet al te gelukzalig uit, maar na onze botsing was het helemaal kommer en kwel. Ik hoorde het bot kraken en de beste man krijste het uit als de Duivel die in brand staat. Zijn vriendin, die vanaf de eerste minuut al geen hoge dunk van me had, rende op me af en begon tegen me uit te varen. Rekening houdend met haar breekbare gestel, begon ik haar met zakjes vlierbloesemthee te bekogelen in plaats van met mijn vuisten te bewerken. Het uitgemergelde lijf werd achterover gegooid en viel tegen Gril aan. Gril had haar honderdenveertig kilogram niet meer in bedwang en viel met haar volle gewicht tegen iemand anders aan. Tijdens de val maakten haar kralen striemen in het gezicht van een sessiegenoot. De emoties liepen nu hoog op en het gejank was niet van de lucht. Er ontstond een kluwen reutelende, rollende en vechtende meute. Ik had inmiddels wel door dat ik op deze stek het hoogste niveau van Zen niet zou bereiken en pakte mijn biezen.

Op de fiets naar huis richting het centrum genoot ik van het leven om me heen. Het was inmiddels begonnen te regenen en het rook lekker fris. Kwetterende vogeltjes, de geur van nat asfalt en een opdoemende mist deden me in staat van volkomen rust belanden. Op de een of andere manier had de sessie me toch nog wat opgeleverd.

Ook hier waren USP’S weer UNSP’S. Het verschil is wel dat ik in dit geval de dienst daadwerkelijk consumeerde en hierdoor hard op de feiten werd gedrukt. Vooralsnog blijf ik zelfstandig nadenken en bepaal ik zelf wat ik mooi of niet mooi vind.

Foto : dreamtime.com






























Reacties

Populaire posts van deze blog

Trammetje 8

  Ik ben woonachtig in een stad die voornamelijk bekend staat om diens uiterlijk van glas en staal. Als niets ontziende speren schieten torens van glas, staal en beton de lucht in. Toch heeft mijn stad oude wijken waar de geschiedenis nog voelbaar en zichtbaar is. Een van die wijken is het Oude Noorden. Deze wijk is gelegen tussen de Noordsingel, de Bergweg, Noorderkanaalweg, Soetendaalsekade, Zwaanshals, Zwaanshalskade en de Zaagmolenkade. Een nauwe stadswijk omringd door een gordel van groen langs de Rotte en de Noordsingel. E r is iets met deze wijk. Als er afscheid wordt genomen van de zomer en de dagen korter en korter worden gebeuren er dingen die niet te begrijpen zijn. Mensen die het hebben meegemaakt en het hebben proberen te verklaren zijn volkomen krankzinnig naar het gekkenhuis afgevoerd. Hoewel ik zelf nooit getuige ben geweest van vreemde gebeurtenissen kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Vooral als ik tegen zonsondergang op één van mijn lievelingsplekken sta: op de

Dat is dan vijfentwintig cent.

    Ik loop richting de Coolvest, draai me om en kijk de Raamstraat in. Nog een paar weken en dan wordt de Zandstraatbuurt gesloopt. Eindelijk heeft Burgemeester Zimmerman dan zijn zin gekregen. De paupers zullen als ratten uit hun holen verjaagd worden. De krotten worden gesloopt en een nieuw stadhuis en modern postkantoor zullen ervoor in de plaats verschijnen. Er moet een stadsboulevard van allure komen. Het zal mij benieuwen. Wat zal ik de wijk gaan missen. Ontelbare uren heb ik er in de groezelige bierhuizen doorgebracht met een glas donker bier in mijn hand en een pak kaarten in mijn binnenzak. Het leven hier ligt mijlenver van dat van mij aan de Leuvehaven. De wereld van de Zandstraatbuurt, de wereld van de sloebers, alcoholisten, souteneurs, hoeren en ander gespuis. Ik veracht ze, maar oh wat heb ik ze nodig om me goed te voelen. Het geluk heeft me toegelachen  vanavond  tijdens het kaarten. Minstens vijfentwintig guldens rammelen in mijn zak. De laatste partij hebben ze me mo

Schipper mag ik overvaren?

  “Twee keer een overtocht, dat is dan samen zeven euro en vijftig cent mijnheer.“ “ Zeven euro vijftig voor twee tickets mijnheer.“ “ Euh….Sorry? Wat? “ “Voor de overtocht. Zeven euro vijftig.“ “Ja natuurlijk. Hier. Ik was even aan het dagdromen.“ “Zijn we weer op aarde eenzame fietser?,“ hoor ik achter me. Ik draai me om en kijk in het lachende gezicht van Ome Beertje. Op zijn blakende hoofd zit een pet van Sankt Pauli. “Je zat zeker weer in een andere dimensie,“ grijnst hij. “Een soort van Ome Beertje hahaha." Ome Beertje is mijn grote vriend. We kennen elkaar al zo lang dat we eigenlijk niet meer weten wanneer we in elkaars leven zijn verschenen. We hebben dezelfde humor en houden beide van contempleren. Ome Beertje beheerst het contempleren tot in de finesses en heeft mij er veel over geleerd. “De mens is een dwaasheid “ zeggen we altijd. “De mens wil altijd meer, maar meer is niet altijd beter.“ zeggen we ook vaak. Ondanks het feit dat de mensen steeds maar o