Doorgaan naar hoofdcontent

Verkleinwoordjes


 


Je hoeft geen psycholoog, socioloog of mensenkenner te zijn om te zien dat ik groots en meeslepend leef. Waar veel mensen in het dorre landschap van hun leven aan de lopende band tegen drempels of muren aanlopen is mijn leven een oneindig groen, fris, fruitig, glooiend landschap zonder horizon. Als je groots en meeslepend leeft dan denk je ook groot, zonder beperkingen, maar met uitdagingen. De onbeduidende, marginale dingen in het leven zijn dan ook niet aan mij besteed. Ik heb bijvoorbeeld een bloedhekel aan verkleinwoordjes, ik krijg er jeuk van aan mijn balletjes. Helaas zit de wereld om ons heen vol met verkleinwoordjes. Ik zal enkele situaties voor u op een rij zetten waarin verkleinwoordjes de boventoon voeren.

  

Eten

 

Ik ben een gemakkelijke eter. Eigenlijk eet ik zo’n beetje alles wat men me voorzet, behalve als het warme brie of camembert is. Op de een of andere manier krijg ik dat niet door mijn strot geduwd. Ik wil eerlijk voedsel, maar vooral aanvaardbare porties. Met liflafjes op een bord met een diameter van vijftig centimeter word je geen vriendje of vriendinnetje met mij. In de jaren tachtig werd de Nouvelle Cuisine geïntroduceerd en feitelijk is toen de aanstelleritis in de culinaire wereld begonnen. Nadat alle ideetjes voor schilderijtjes op een  bord waren uitgemolken begon men het over een andere boeg te gooien. De menukaarten in de restaurants en de omschrijvingen van producten in de delicatessenwinkels werden poëtische voordrachten waaraan Lord Byron nog een puntje kan zuigen. Een paar jaar geleden is men begonnen met het gebruiken van verkleinwoordjes. U kent ze vast wel, de mislukte chefjes op tv die het te pas en te onpas hebben over peultjes, toefjes, sausjes, blaadjes sla, stukjes vlees en visjes. Ik wil helemaal geen verkleinwoordjes eten. Ik wil peulen, hele bloemkolen en stronken witlof naar binnen schuiven. Ik wil stevige hompen vlees doorslikken die als loden kogels door mijn slokdarm zakken. Ik wil hele vissen snaaien waarbij het aanhangende wier tijdens het verorberen mijn glazuur schoon wast. Als ik een visje had willen eten was ik wel in kabouterland gaan wonen. Ik wil geen glaasjes wijn en fluitjes bier drinken, geef mij maar kelken wijn en potten bier. Met een risotootje vul ik mijn holle kies geeneens. Van een aperitiefje kom ik niet in de stemming, beter zet ik meteen die fles sherry aan mijn mond.

Dit is ook de reden dat ik nooit meer in een restaurant ga eten of een delicatessenwinkel bezoek. De kans dat ik een van de dienstdoende dienstertjes aftuig wegens oplopende irritatie is te groot.

 

Vrindje

 

U heeft het vast ook wel eens gehoord : “ Ik zal even een vrindje bellen” of “ Een vrindje van me kan dat wel regelen “ of iets in die strekking. De vrindjes zijn meestal consultants, coaches, adviseurs en meer van dat soort nutteloze figuren die vaak ( letterlijk ) een bevrind bedrijf worden ingevlogen om een totaal overbodige klus te klaren voor heel veel geld. In mijn naïviteit dacht ik altijd dat je zaken en vrienden gescheiden moest houden. Blijkbaar houden mensen die vrindjes invliegen zich daar niet aan. Dat er met vrindjes niet over de lilliputter branche werd gesproken was me ook snel duidelijk. De vrindjes bleken niks minder te zijn dan volgevreten wannabee zakenmannen en motivators. Van vrindje is het maar een kleine stap naar :

 

Stukje

 

Vooral coaches en motivators gebruiken aan de lopende band het woord stukje. Een stukje is maar een klein deel van het geheel en toch wordt het vaak als het achtste wereldwonder gepresenteerd. Ze hebben het nooit over totale verantwoordelijkheid die ze je bij kunnen brengen, maar over een stukje verantwoordelijkheid. Het lukt ze blijkbaar niet om je voor de honderd procent te motiveren, want ze brengen een stukje motivatie bij je naar boven. Ze vinden het blijkbaar goed dat je maar wat aanmoddert, want een stukje discipline is al voldoende. Hoe je met je collega’s omgaat interesseert ze geen reet, want je hoeft maar een stukje empathie voor ze te hebben. Al staar je de hele dag voor je uit, geen probleem, meer dan een stukje inzet is er niet nodig. Een knappe beloning voor een karrevracht overwerk hoeft niet, een stukje compensatie is al voldoende. Waar de organisatie zich mee bezighoudt, het zal ze een worst wezen als je er geen weet van hebt. Een stukje betrokkenheid is ruim voldoende. Al heb je na jaren nog geen stap vooruit gezet. Who cares? Wat verwacht je bij een stukje zelfontplooiing? Daarentegen bewandelen ze vaak zelf de andere kant. Ze nemen geen genoegen met een stukje beloning, maar vragen exorbitante tarieven voor hun geneuzel in de ruimte zodat ze zich zorgeloos een stuk in de kloten kunnen drinken in de oesterbar.

 

Pilsje

 

Je hoort het vaak in de kroeg :  Doe mij maar een pilsje. “ Feitelijk zeg je dan : “ Ik heb er niet zoveel zin an, maar zal voor de vorm het minst inhoudelijke drankje bestellen dat beschikbaar is. Pilsjes worden voornamelijk gedronken door zalvend pratende Limburgers die hun pilsjes drinken uit flinterdunne fluitjes met een zeer beperkte inhoud. Ik drink haast geen laaggegist bier. Mijn assortiment bestaat uit Dubbels, Tripels, Stouts, Porters, Quadrupels en diverse andere varianten met een intense smaakbeleving. De laaggegiste bieren laat ik over aan de simpele geesten.

 

Frisjes

 

Dit is ook zo’n woord waar ik een wegtrekker van krijg. Het is nooit fris is Nederland. Als je een keer niet op een terras kan zitten in de zomer omdat het achttien graden is dan is het helemaal niet fris. Het is dan normaal. Je kan de Heilige Graal, het terras, niet als maatstaf nemen voor de stelling of het fris is of niet. Het is niet fris, maar je ervaart of het fris is.

 

Sombertjes

 

De zon schijnt niet, dus het is sombertjes. Nee beste mensen, het is helemaal niet sombertjes. Soms schijnt de zon wel en soms schijnt deze niet.  Als het nu iedere dag donker is en er zwavel uit een inktzwarte hemel regent, dan kun je spreken van somber. Sombertjes bestaat niet.

 

Ziekjes

 

Je zal maar HR functionaris zijn en iedere dag weer door iemand gebeld worden met de mededeling “ Ik ben ziekjes “.  Ook dit kan niet. Je bent ziek of je bent of gaat dood. De toestand ziekjes bestaat niet.


Leermomentje


Wat kun je in vredesnaam in een momentje leren? Niks, noppes, nada. Leren doe je niet in een momentje. Als je wilt leren dan trek je daar veel tijd voor uit. Je leest bijvoorbeeld superieure proza of hoogstaande geschiedkundige werken. Je kunt Meesterwerken zelfs herlezen en zodoende meervoudige lagen ontdekken. Als ik naar mezelf kijk en even kort op een rij zet wat ik in de coronaperiode onder andere heb gelezen dan kom ik tot de volgende lijst:

 

Wat hebben wij gelezen?

 

Marcel de Wit

Verhalen van een Ouwe Seun - Verhalen van een Ouwe Seun (marcel-de-wit.blogspot.com)


Haruki Murakami

1q84 ( 1273 blz.)

Norwegian Wood ( 317 blz. )

Kafka op het strand ( 639 blz. )

 

Nino Haratischwiki 

Het achtste leven ( voor Brilka ) ( 1269 blz. )

 

Jonathan Franzen

Vrijheid ( 589 blz. )

Correcties ( 502 blz. )

Kruispunt ( 572 blz. )

 

Karl Ove Knausgard

Buiten de Wereld ( 854 blz. )

De Morgenster ( 666 blz. )

Engelen Vallen Langzaam ( 574 blz. )


Leo Trotzki

Geschiedenis van de Russische Revolutie deel 1 ( 554 blz. )

 

Diana Gabaldon

Een echo in de tijd ( 832 blz. )

Met het bloed van mijn hart ( 552 blz. )

 

Aleksandr Solzjenitsyn 

De Goelag Archipel deel 1 ( 493 blz. )

 

Guzel Jachina

Wolgakinderen ( 536 blz. )

Zulajka opent haar ogen ( 480 blz. )

 

Michail Bulgakov

De meester en Margarita ( 448 blz.)

 

Janine Jager

Hoe komen wij heelhuids uit deze hel. Nederlanders in Revolutionair Rusland ( 233 blz. )

 

Douglas Stuart

Shuggie Bain ( 444 blz. )

 

Konstantin Paustovskij

Onrustige jeugd ( 302 blz. )

De romantici ( 269 blz. )

 

Daniel Beer

Het huis van de dood. De Siberische strafkampen in het Tsarentijdperk, 1800 – 1917 ( 413 blz. )


Laura Starink

Een land van horen zeggen ( 312 blz. )

 

Marc Jansen

Georgië – Belaagd paradijs – Een geschiedenis van Georgië ( 195 blz. )

 

Erofeev Venedikt

Moskou op sterk water ( 147 blz. )


Michael Ignatieff

Russisch familiealbum ( 184 blz. )

  

Wat hebben wij herlezen?

 

Isaak Babel

Rode Ruiterij ( 158 blz. )


Orlando Figo

Natasja's dans - Een culturele geschiedenis van Rusland ( 631 blz. )

 

Simon Sebag Montefiore

De Romanovs ( 750 blz. )

Stalin - Het Hof van de Rode Tsaar ( 608 blz. )

 

Michel Houellebecq

Mogelijkheid van een eiland ( 417 blz. )

De wereld als markt en strijd ( 175 blz. )

 

Marc Jansen

Grensland - Een geschiedenis van Oekraïne ( 256 blz. ) 

 

Dit waren zomaar wat voorbeelden van verkleinwoordjes. Verkleinwoordjes zijn in negenennegentig van de honderd gevallen een reflectie van een kleine geest.

 

Foto : wegvanonderwijs.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Trammetje 8

  Ik ben woonachtig in een stad die voornamelijk bekend staat om diens uiterlijk van glas en staal. Als niets ontziende speren schieten torens van glas, staal en beton de lucht in. Toch heeft mijn stad oude wijken waar de geschiedenis nog voelbaar en zichtbaar is. Een van die wijken is het Oude Noorden. Deze wijk is gelegen tussen de Noordsingel, de Bergweg, Noorderkanaalweg, Soetendaalsekade, Zwaanshals, Zwaanshalskade en de Zaagmolenkade. Een nauwe stadswijk omringd door een gordel van groen langs de Rotte en de Noordsingel. E r is iets met deze wijk. Als er afscheid wordt genomen van de zomer en de dagen korter en korter worden gebeuren er dingen die niet te begrijpen zijn. Mensen die het hebben meegemaakt en het hebben proberen te verklaren zijn volkomen krankzinnig naar het gekkenhuis afgevoerd. Hoewel ik zelf nooit getuige ben geweest van vreemde gebeurtenissen kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Vooral als ik tegen zonsondergang op één van mijn lievelingsplekken sta: op de

Dat is dan vijfentwintig cent.

    Ik loop richting de Coolvest, draai me om en kijk de Raamstraat in. Nog een paar weken en dan wordt de Zandstraatbuurt gesloopt. Eindelijk heeft Burgemeester Zimmerman dan zijn zin gekregen. De paupers zullen als ratten uit hun holen verjaagd worden. De krotten worden gesloopt en een nieuw stadhuis en modern postkantoor zullen ervoor in de plaats verschijnen. Er moet een stadsboulevard van allure komen. Het zal mij benieuwen. Wat zal ik de wijk gaan missen. Ontelbare uren heb ik er in de groezelige bierhuizen doorgebracht met een glas donker bier in mijn hand en een pak kaarten in mijn binnenzak. Het leven hier ligt mijlenver van dat van mij aan de Leuvehaven. De wereld van de Zandstraatbuurt, de wereld van de sloebers, alcoholisten, souteneurs, hoeren en ander gespuis. Ik veracht ze, maar oh wat heb ik ze nodig om me goed te voelen. Het geluk heeft me toegelachen  vanavond  tijdens het kaarten. Minstens vijfentwintig guldens rammelen in mijn zak. De laatste partij hebben ze me mo

Schipper mag ik overvaren?

  “Twee keer een overtocht, dat is dan samen zeven euro en vijftig cent mijnheer.“ “ Zeven euro vijftig voor twee tickets mijnheer.“ “ Euh….Sorry? Wat? “ “Voor de overtocht. Zeven euro vijftig.“ “Ja natuurlijk. Hier. Ik was even aan het dagdromen.“ “Zijn we weer op aarde eenzame fietser?,“ hoor ik achter me. Ik draai me om en kijk in het lachende gezicht van Ome Beertje. Op zijn blakende hoofd zit een pet van Sankt Pauli. “Je zat zeker weer in een andere dimensie,“ grijnst hij. “Een soort van Ome Beertje hahaha." Ome Beertje is mijn grote vriend. We kennen elkaar al zo lang dat we eigenlijk niet meer weten wanneer we in elkaars leven zijn verschenen. We hebben dezelfde humor en houden beide van contempleren. Ome Beertje beheerst het contempleren tot in de finesses en heeft mij er veel over geleerd. “De mens is een dwaasheid “ zeggen we altijd. “De mens wil altijd meer, maar meer is niet altijd beter.“ zeggen we ook vaak. Ondanks het feit dat de mensen steeds maar o