Doorgaan naar hoofdcontent

CÜ & CU




De titel “ CÜ & cu “ zal niet meteen een belletje bij u doen rinkelen. Het is in ieder geval geen afkorting van een nieuwe scheikundige formule of een nieuwe politieke stroming in Duitsland. Het is wel een afkorting, maar van een geheel andere aard.

CÜ en cu hebben iets met elkaar te maken, sterker nog, het zijn elkaars tegenpolen. De tegenstelling doet zich onder andere gelden in de schrijfwijze, hoofdletters versus kleine letters. De samenstelling van de afkorting daarentegen is identiek. De letter c verwijst in beide gevallen naar hetzelfde bijvoeglijke naamwoord, met als enig verschil de schrijfwijze. De letter U  verwijst naar verschillende zelfstandig naamwoorden. Beide zelfstandige naamwoorden hebben een nogal beladen dekking. Ik kom daar zo op terug.

Laten we eens beginnen met de letter C. Ik zal u niet te lang in spanning houden en het “mysterie “ ontrafelen. De letter staat voor cultureel. Het woord cultureel slaat op cultuur en daarvan zijn ontelbare definities in omloop. De kern van de betekenis van het woord cultuur is dat het alle zaken zijn die door de mens gemaakt en gevormd zijn. Dit kan zich uiten in concrete en abstracte zaken. Veel voorkomende uitingen van cultuur betreffen creaties op het gebied van kunsten,ambachten en literatuur, maar ook de gewoontes en leefwijze van volkeren kan men onder de noemer cultuur scharen. Men kan dus bijvoorbeeld spreken van een cultureel boek of een culturele gemeenschap. Het zal u niet verwonderen dat cultuur in de afkorting CÜ door de hoofdletter op een hoger plan staat dan cultuur in cu met een kleine letter geschreven. In onze cultuur zit verweven dat het schrijven van hoofdletters impliceert dat er meer gewicht aan een bepaald onderdeel van een tekst gegeven moet / kan worden.

Dan komen we bij de letter U. In beide gevallen is de letter een afkorting van een samengesteld woord. Het wrange is dat de woorden fonetisch erg op elkaar gelijken maar de betekenissen dat in de verste verte niet zijn. De begrippen worden toegeschreven aan Friedrich Nietzsche. Friedrich Nietzsche was filosoof en heeft vooral bekendheid gekregen door de voortreffelijke sitcom Kommissar Tampert van het magistrale Jiskefet,waarin hij regelmatig aangehaald werd. In de jaren veertig van de vorige eeuw zijn de begrippen tijdens diverse Europese geschillen door een dubieuze ideologie geadopteerd en verder uitgediept. We hebben het hier over de begrippen Übermensch en Untermensch. Ik heb voor deze begrippen in mijn afkortingen gekozen om het verschil tussen CÜ en  cu zo duidelijk mogelijk te maken.

Zoals ik al meldde hebben de begrippen Übermensch en Untermensch een nogal belading lading. Gedurende de Europese twisten in de jaren veertig van de vorige eeuw werden de begrippen verkeerd geïnterpreteerd en over de gehele mensheid an sich gelegd. Ik distantieer mij daar volkomen van aangezien ieder mens uniek is in mijn ogen. Ik gebruik de termen in combinatie met een ander woord, een bijvoeglijk naamwoord of bijwoord bijvoorbeeld. Hierdoor kan ik het bijwoord of bijvoeglijk naamwoord meer gewicht geven, al naar gelang ik het combineer met het begrip Übermensch of Untermensch. U zult begrijpen dat het begrip Übermensch meer gewicht heeft dan het begrip Untermensch. Ik zal het illustreren met twee voorbeeldjes.

Stelt u zich twee personages voor die beide atletiek bedrijven en wel het onderdeel driekamp. Personage A is erg fit, loopt de honderd meter in 11,5 seconden, springt vijf meter vijftig ver en werpt een speer met een afstand van veertig meter. We kunnen dan wel spreken van een sportief personage. Personage B is minder sportief. Bij de honderd meter sprint breekt hij/zij af na vijftig meter, bij het verspringen wordt hij/zij gediskwalificeerd omdat hij/zij de zandbak niet haalt en speerwerpen is ook al geen succes omdat de speer voor hem/haar te zwaar is om op te tillen. Sportief gezien is personage A in dit geval superieur aan personage B. Personage A is een sportief Übermensch, terwijl personage B een sportief Untermensch is Een ander voorbeeld is in een combinatie met het woord cultureel. We stellen ons wederom twee personages voor. Personage A is zeer geïnteresseerd in zaken die te maken hebben met muziek, literatuur, architectuur, geschiedenis, maatschappij, beeldende kunst etc. Hij/zij verdiept zich er regelmatig in en probeert zoveel mogelijke hoogwaardige cultuur tot zich te nemen. Personage B is een enorm leeghoofd en op cultureel gebied blijft deze kwast hangen op een dubieus niveau. Hij/zij verdiept zich nergens in en consumeert de hapklare brokken die hem/haar worden aangereikt via minderwaardige kanalen. Personage A is een Cultureel Übermensch, terwijl personage B een cultureel Untermensch is.

Het zal u niet verbazen dat ik mezelf indeel in categorie CÜ. Ik ga er vanuit dat de meeste van mijn lezers zich ook in deze categorie bevinden. Mocht u zich onverhoops toch in categorie cu bevinden dan is er uiteraard nog niks verloren en hoeft er niet gewanhoopt te worden. Door zelfstudie en volharding kunt u promoveren tot de hoogste categorie. Mocht het u toch niet helemaal duidelijk zijn in welke categorie u zich bevindt, dan kunt u hieronder in het grafiekje uw plaats bepalen. Ik ga er vanuit dat u een eenvoudig grafiekje kunt lezen en interpreteren. Op de x-as staan de cultuurdragers. Op de y-as staan waarden van nul tot honderdtwintig. Waarden boven de zestig vallen onder de categorie CÜ. Waarden onder de zestig vallen onder de categorie cu. Met welke cultuurdrager u affiniteit heeft bepaalt uiteindelijk de eindscore.

Succes.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Trammetje 8

  Ik ben woonachtig in een stad die voornamelijk bekend staat om diens uiterlijk van glas en staal. Als niets ontziende speren schieten torens van glas, staal en beton de lucht in. Toch heeft mijn stad oude wijken waar de geschiedenis nog voelbaar en zichtbaar is. Een van die wijken is het Oude Noorden. Deze wijk is gelegen tussen de Noordsingel, de Bergweg, Noorderkanaalweg, Soetendaalsekade, Zwaanshals, Zwaanshalskade en de Zaagmolenkade. Een nauwe stadswijk omringd door een gordel van groen langs de Rotte en de Noordsingel. E r is iets met deze wijk. Als er afscheid wordt genomen van de zomer en de dagen korter en korter worden gebeuren er dingen die niet te begrijpen zijn. Mensen die het hebben meegemaakt en het hebben proberen te verklaren zijn volkomen krankzinnig naar het gekkenhuis afgevoerd. Hoewel ik zelf nooit getuige ben geweest van vreemde gebeurtenissen kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Vooral als ik tegen zonsondergang op één van mijn lievelingsplekken sta: op de

Dat is dan vijfentwintig cent.

    Ik loop richting de Coolvest, draai me om en kijk de Raamstraat in. Nog een paar weken en dan wordt de Zandstraatbuurt gesloopt. Eindelijk heeft Burgemeester Zimmerman dan zijn zin gekregen. De paupers zullen als ratten uit hun holen verjaagd worden. De krotten worden gesloopt en een nieuw stadhuis en modern postkantoor zullen ervoor in de plaats verschijnen. Er moet een stadsboulevard van allure komen. Het zal mij benieuwen. Wat zal ik de wijk gaan missen. Ontelbare uren heb ik er in de groezelige bierhuizen doorgebracht met een glas donker bier in mijn hand en een pak kaarten in mijn binnenzak. Het leven hier ligt mijlenver van dat van mij aan de Leuvehaven. De wereld van de Zandstraatbuurt, de wereld van de sloebers, alcoholisten, souteneurs, hoeren en ander gespuis. Ik veracht ze, maar oh wat heb ik ze nodig om me goed te voelen. Het geluk heeft me toegelachen  vanavond  tijdens het kaarten. Minstens vijfentwintig guldens rammelen in mijn zak. De laatste partij hebben ze me mo

Schipper mag ik overvaren?

  “Twee keer een overtocht, dat is dan samen zeven euro en vijftig cent mijnheer.“ “ Zeven euro vijftig voor twee tickets mijnheer.“ “ Euh….Sorry? Wat? “ “Voor de overtocht. Zeven euro vijftig.“ “Ja natuurlijk. Hier. Ik was even aan het dagdromen.“ “Zijn we weer op aarde eenzame fietser?,“ hoor ik achter me. Ik draai me om en kijk in het lachende gezicht van Ome Beertje. Op zijn blakende hoofd zit een pet van Sankt Pauli. “Je zat zeker weer in een andere dimensie,“ grijnst hij. “Een soort van Ome Beertje hahaha." Ome Beertje is mijn grote vriend. We kennen elkaar al zo lang dat we eigenlijk niet meer weten wanneer we in elkaars leven zijn verschenen. We hebben dezelfde humor en houden beide van contempleren. Ome Beertje beheerst het contempleren tot in de finesses en heeft mij er veel over geleerd. “De mens is een dwaasheid “ zeggen we altijd. “De mens wil altijd meer, maar meer is niet altijd beter.“ zeggen we ook vaak. Ondanks het feit dat de mensen steeds maar o