Doorgaan naar hoofdcontent

Superfood







Vorige week zat ik  op een terras en achter me hoorde ik een knul lispelen dat hij een totaal ander mens was geworden na zijn zoveelste ontdekte stukken Superfood. Diverse zaden en groene substanties hadden voor hem de poort naar een heilzaam en gezond leven geopend. Aangezien ik zeer begaan ben met het wel en wee van de mens besloot ik me honderdtachtig graden te draaien en een blik te werpen op Mister Health. Normaliter niet snel van mijn stuk gebracht hapte ik nu binnen een nanoseconde als een vis op het droge naar adem. In plaats van het blozende gelaat van een frisse polderjongen keek ik in een smoelwerk dat verried vaker naar de bodem van de fles te staren dan naar de Schijf van Vijf. Twee holle ogen, hangend in een gezicht waar het laatste leven uit gezogen leek, staarden me aan. De horror werd enigszins gecamoufleerd door de onvermijdelijke hipsterbaard. Na mijn zoveelste confrontatie met een gezondheidsfreak met de uitstraling van een jaren tachtig junk stelde ik mezelf de volgende vraag : “hoe gezond is Superfood?”

Tijdens de biologielessen op school leerde ik dat het dierenrijk bestaat uit carnivoren, herbivoren en omnivoren. De mens is een omnivoor, een alleseter, en heeft dierlijke en plantaardige bestanddelen nodig om te overleven. Een succesformule die heeft geresulteerd in een stijgen van de gemiddelde leeftijd hier naar ongeveer tachtig jaren. De Heilige Drie – eenheid vlees(vis), groente en aardappelen is hier debet aan. Naast onze gezondheid en leeftijd is de welvaart immers ook gestegen. Bulkend van de vrije tijd en de materiële genoegens probeert iedere simpele ziel zich te onderscheiden van zijn medemens om zichzelf een goed gevoel te geven. Handige marketeers zijn hierop ingesprongen en hebben een diep verscholen latente behoefte, het redden der aarde en mensheid, bij deze mensen manifest gemaakt. Dit alles wordt hen aangeboden in de vorm van Superfood.

Het economisch succes van zaden, bessen en granen is dat het een lage inslag heeft. Het verschil tussen inkoop en verkoop is extreem groot zodat grote winsten binnen handbereik liggen. Deze producten penetreren de markt met futuristisch klinkende unique selling points. Het bevatten van bijvoorbeeld twintig keer zoveel vitamine c als een sinaasappel klinkt leuk, maar is volkomen overbodig. Een mens heeft anderhalve sinaasappel per dag nodig en pist de rest van de vitamine c uit. Er zijn talloze voorbeelden te noemen. De rode draad in het verhaal is dat Superfood een zeer eenzijdig en dus ongezond eetpatroon tot gevolg heeft. Daarnaast ziet de gemiddelde Superfood adept er ook nog eens humorloos en ongelukkig uit. Hieruit kunnen we de conclusie trekken dat Superfood een negatieve invloed heeft op de geestesgesteldheid. Bij deze is bovenstaande vraag beantwoord met :  "Superfood is ongezond."

Door de winstgevendheid van Super Food verdienen handelaren zoveel geld dat ze op grote
( super ) voet leven. Handig inspelend op de naïviteit en de goedgelovigheid van de neo-hippie vullen de exponenten van het grootkapitaal hun zakken over de ruggen van deze heikneuters. Met hun oeverloos gedram en ons overstelpend met aan alle kanten rammelende voedseltheorieën proberen de hippies ons, en ook vooral de aarde te redden. Hoeveel beter zou het bewandelen van de omgekeerde weg zijn, de aarde die ons van deze kwezels redt. Ik weet niet hoe het met u zit, maar praatjes als "bereid met de gezondste, natuurlijke bestanddelen en op natuurlijk wijze bereid "hebben bij mij nul komma nul promille invloed op mijn koopgedrag. "Op natuurlijke wijze bereid "is namelijk een rekbaar begrip. Het op ludieke wijze onderpissen van een groene salade als alternatieve dressing valt inderdaad in de categorie "op natuurlijke wijze. " Hier heeft de hippie een punt, al zal geen weldenkend mens zich aan deze salade wagen. Zo slingert de hippie zich van de ene naar de andere waanzin en ontbeert het hem/haar aan consistent gedrag. Het enige consistente in hun gedrag is het niet naar de kapper gaan en op z'n tijd een flinke poetsbeurt ondergaan.

U moet zich voorstellen dat u ergens in de Hoorn van Afrika woont en iedere dag uw best moet doen om uw kostje bij elkaar te scharrelen. U leest dat men in het verveelde West-Europa op zeewier kauwt en u verkettert omdat u conventioneel eet ten einde uw maag te vullen. In zo'n geval zou mijn geloof in de mensheid verdampen als een kille regendruppel op een heet stuk asfalt.

Ik zak achterover in mijn fauteuil, neem een hap van mijn in de roomboter gestoofde karbonade en prijs me gelukkig dat ik in een deel van de wereld woon waar ik iedere dag kan eten wat ik wil.

Foto : Raymond Swaep




Reacties

Populaire posts van deze blog

Trammetje 8

  Ik ben woonachtig in een stad die voornamelijk bekend staat om diens uiterlijk van glas en staal. Als niets ontziende speren schieten torens van glas, staal en beton de lucht in. Toch heeft mijn stad oude wijken waar de geschiedenis nog voelbaar en zichtbaar is. Een van die wijken is het Oude Noorden. Deze wijk is gelegen tussen de Noordsingel, de Bergweg, Noorderkanaalweg, Soetendaalsekade, Zwaanshals, Zwaanshalskade en de Zaagmolenkade. Een nauwe stadswijk omringd door een gordel van groen langs de Rotte en de Noordsingel. E r is iets met deze wijk. Als er afscheid wordt genomen van de zomer en de dagen korter en korter worden gebeuren er dingen die niet te begrijpen zijn. Mensen die het hebben meegemaakt en het hebben proberen te verklaren zijn volkomen krankzinnig naar het gekkenhuis afgevoerd. Hoewel ik zelf nooit getuige ben geweest van vreemde gebeurtenissen kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Vooral als ik tegen zonsondergang op één van mijn lievelingsplekken sta: op de

Dat is dan vijfentwintig cent.

    Ik loop richting de Coolvest, draai me om en kijk de Raamstraat in. Nog een paar weken en dan wordt de Zandstraatbuurt gesloopt. Eindelijk heeft Burgemeester Zimmerman dan zijn zin gekregen. De paupers zullen als ratten uit hun holen verjaagd worden. De krotten worden gesloopt en een nieuw stadhuis en modern postkantoor zullen ervoor in de plaats verschijnen. Er moet een stadsboulevard van allure komen. Het zal mij benieuwen. Wat zal ik de wijk gaan missen. Ontelbare uren heb ik er in de groezelige bierhuizen doorgebracht met een glas donker bier in mijn hand en een pak kaarten in mijn binnenzak. Het leven hier ligt mijlenver van dat van mij aan de Leuvehaven. De wereld van de Zandstraatbuurt, de wereld van de sloebers, alcoholisten, souteneurs, hoeren en ander gespuis. Ik veracht ze, maar oh wat heb ik ze nodig om me goed te voelen. Het geluk heeft me toegelachen  vanavond  tijdens het kaarten. Minstens vijfentwintig guldens rammelen in mijn zak. De laatste partij hebben ze me mo

Schipper mag ik overvaren?

  “Twee keer een overtocht, dat is dan samen zeven euro en vijftig cent mijnheer.“ “ Zeven euro vijftig voor twee tickets mijnheer.“ “ Euh….Sorry? Wat? “ “Voor de overtocht. Zeven euro vijftig.“ “Ja natuurlijk. Hier. Ik was even aan het dagdromen.“ “Zijn we weer op aarde eenzame fietser?,“ hoor ik achter me. Ik draai me om en kijk in het lachende gezicht van Ome Beertje. Op zijn blakende hoofd zit een pet van Sankt Pauli. “Je zat zeker weer in een andere dimensie,“ grijnst hij. “Een soort van Ome Beertje hahaha." Ome Beertje is mijn grote vriend. We kennen elkaar al zo lang dat we eigenlijk niet meer weten wanneer we in elkaars leven zijn verschenen. We hebben dezelfde humor en houden beide van contempleren. Ome Beertje beheerst het contempleren tot in de finesses en heeft mij er veel over geleerd. “De mens is een dwaasheid “ zeggen we altijd. “De mens wil altijd meer, maar meer is niet altijd beter.“ zeggen we ook vaak. Ondanks het feit dat de mensen steeds maar o